maandag 25 november 2013

Sandwichbrood met honing, yoghurt en zuurdesem! (Foodblogswap)

Wat ontzettend leuk is het "swappen" van foodblogs toch!
Wat swappen? 
Nou...gewoon, je weet wél, foodblogs!

Laat het me uitleggen mocht je nog niet bekend met dit geweldig leuke fenomeen zijn.

Op facebook is een geweldig clubje met allemaal mensen met een heuse foodblog en elke maand, word er een lijst gemaakt van wie jij die maand (als je je hebt opgegeven) mag gaan koken! Dus je pluist die blog helemaal lekker door op zoek naar een receptje wat je aanspreekt en gaat aan de slag, hoe leuk? 

Goed, klinkt allemaal abracadabra maar vorige maand heb ik al iets over swappen geschreven dat lees je hier...

Terug naar foodblogswappen en wel van de maand november.

Deze keer mocht ik iets lekkers maken van het geweldig inspirerende blog van Marion, van 
Marion's Kitchen Stories en ow wat een eer zeg! Ik kan het soms echt niet geloven, dat ik dit gewoon mag doen! Echt geweldig.

Marion heeft echt een uitgebreid aanbod aan brood en dát lieve mensen, is iets waar ik op dit moment gewoon helemaal van ben, zelf brood bakken! Eerlijk, er is gewoon NIETS lekkerders dan wakker worden van de geur van vers brood, of je gezin aan tafel zien smullen van je zelf gebakken brood! Of je gasten!

Goed ik dwaal natuurlijk weer af... Laat ik jullie eerst eens lekker maken...

Kijk nou toch...zucht.....zwijmel....ziet dit er lekker uit? Of ziet dit er lekker uit?



Heb jij dit gemaakt? JA! (zelfs ik kan het)...

Hier een close up foto'tje


Hoe maak je deze geweldige lekkernij?

Ingrediënten:

Voor 2 broden 


  • 946 gr witte bloem;   
  • 338 gr yoghurt;   
  • 305 gr volle melk;   
  • 4,6 gr gedroogde gist;  
  • 18,9 gr (bak)zout;   
  • 54 gr roggedesem;   
  • 35 gr boter; 
  • 35 gr honing.    

• Vermeng je meel, je yoghurt en  het zuurdesem met de melk gedurende circa 2 minuten
  ( tot alle vocht is opgenomen ) dek daarna de kom af en laat hem een ½ uur staan ( autolyse );
• Voeg dan de gist, de boter en de honing toe en meng opnieuw 2 minuten;
• Voeg daarna het zout erbij en meng nog 2 minuten;
• Kneed e.e.a. vervolgens in 4 - 8 minuten tot een soepel deeg (beetje kleverig);
• Stort je deeg op de werkplank of aanrecht en verdeel het in 2 gelijke stukken, bol het op en leg het in
  ingevette kommen;
• Zet het deeg gedurende 2 uur te rijzen;

• Na 1 uur moet je het deeg rekken en vouwen ( zie video Strech and fold by Peter Reinhart).
  Het deeg is niet echt plakkerig dus gebruik vooral geen extra meel;
• Druk na 2 uur voorzichtig de lucht uit het deeg maak het op in de gewenste vorm en leg het
  in de ingevette broodvormen;
• Laat het deeg nog minstens 1 uur rijzen (eventueel wat langer);
• Bestrijk de broden met wat lauwe melk voordat je ze in de oven zet.



• Verwarm de oven op 220°C voor;
• Zet de broden in de oven en bak gedurende 10 minuten op 220°C;
• Verlaag dan de temperatuur naar 200°C en bak het in nog een 30-40 minuten gaar.

Echt iedereen zou dit brood gewoon MOETEN maken want het is echt met niets te vergelijken! 

Ik heb Marion haar recept letterlijk overgenomen omdat het gewoon KLOPT! Je kunt haar recept voor dit heerlijk brood hier vinden.

Deze maand ging Anne Ruth, van www.kookmeisje.nl met mijn blog aan de slag. Ik heb haar foodswap artikel nog niet kunnen traceren maar die zal eerdaags wel online komen en dan geef ik wel een seintje, óf kijk gewoon eventjes op haar site en laat je bewonderen door de mooie foto's of nóg leuker inspireren!!!!

Middels deze weg wil ik nog eventjes Marion bedanken voor het delen van zóveel lekkere recepten en voor mij dan met name van brood, want écht.... wat super! Je staat nu bovenaan in mijn bookmarks en een aantal recepten heb ik uitgeprint op mijn prikbord hangen! Vriendelijk bedankt dat ik de kans heb gekregen een recept van jou te mogen delen! Ennuh....vooral doorgaan! hahaha

En nu iedereen de keuken in en ook dit heerlijke brood maken! Huppekee NU hup hup!!!!


-Eet smakelijk-

2 opmerkingen:

  1. Het klinkt echt heerlijk! Ik ben dol op dit soort projectjes, lekker lang in de keuken staan, kneden, bakken, heerlijk! Ik vind je naam 'miss Baksel' ook echt geweldig gaaf haha! Super leuk bedacht!

    Liefs Rosie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lieve reactie! Bedankt! Ehen dit is echt een super leuk projectje hoor! Ik zeg gewoon maken en die naam tja.... hahahaha echt bedankt voor je reactie!

      Verwijderen