woensdag 20 augustus 2014

Zomerse Rijst met Kip!

Toen het nog niet zo gekke lang geleden tropisch warm was hier in Nederland, je kent het wel dat weer, de ene dag loop je nog in thermo ondergoed en sjaal om en de volgende dag is het +30 graden, DAT zomerse Hollandse weer. Was ik op zoek naar super snelle gerechtjes, lekker licht en niet alleen maar van de bbq.

Ik ben serieus de "Grinch van de Zomer" ik kon echt de vlag wel uithangen toen het begin van deze week (de scholen begonnen ook nog eens) keihard ging regenen, de zomer kwam echt met bakken uit de hemel, letterlijk. Dan ben ik helemaal in mijn element, maar om niet helemaal als weirdo door het leven te gaan, (echt het aantal mensen die het met mij eens is met mijn visie van het weer in Nederland kan ik op 1 hand tellen) schreef ik op Facebook, "blegh stom weer" blijkbaar kennen de mensen die ik op facebook heb mij beter dan ik gedacht had want aan de reacties te lezen viel iedereen van zijn stoel... 

Maar goed om mijn punt te maken, nu is het vooralsnog regenachtig en frisser, maar ik heb gelezen dat het einde van deze augustus maand zomer 2.0 start, dus mocht er dan weer een snikhete dag tussen zitten en je hebt géén zin in koken, maar wel trek, maak dan eens dit receptje! Het zal je verbazen, super snel, lekker licht en vooral erg lekker!!! En....niet van de bbq maar gewoon vanuit je keukentje!


Bron foto: leancuisine


Ingrediënten:


  • 4 Kipfilets;
  • Het eiwit van 1 ei;
  • 2 el. Maizena;
  • Zout/Peper naar smaak;
  • Neutrale olie om in te bakken.
  • 250 ml. Kippenbouillon;
  • 60 ml. Versgeperst sinaasappelsap;
  • Sinaasappelschil rasp van 1 sinaasappel;
  • 3 el. Bruine Suiker;
  • 2 el. Soja saus;
  • 1 el. Vers geraspte Gember;
  • 2 Teentjes knoflook geraspt;
  • 3 Lente uitjes in ringetjes (even apart in schaaltje);
  • 1 Blikje doperwtjes (klein) of handvol bevroren;
  • 1 el. Water;
  • 1 el. Maiszetmeel;
  • 1 el. Rijstazijn;
  • Snuf chili vlokken.
  1. Snijd blokjes van je kipfilet, meng ze met je eiwit en maizena en breng op smaak met wat peper en zout.
  2. Bak je kipfilet mooi goudbruin in ca. 3/4 minuten.
  3. Wanneer je kip goudbruin is, voeg je je gember en knoflook toe. Bak voor 1 minuut even mee.
  4. Voeg je bouillon en sap toe, ook je schil, bruine suiker, pepervlokken, rijstazijn, doperwtjes en sojasaus.
  5. Breng aan de kook op middelhoog vuur. Laat dit zo'n 10 min. even inkoken.
  6. Meng wat maizena met eetlepel water en voeg dit toe aan je kip mengsel. Laat dit doorkoken tot je een mooie saus hebt.
  7. Serveer met rijst en besprenkel met lente uitjes en evt. nog wat rasp van sinaasappel schil.
- Eet Smakelijk -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten