dinsdag 12 augustus 2014

Zomersnert!

Wat?
Snert in de zomer?
Voel je je wel helemaal lekker Veroon?

Uhm, ja! Ik geloof van wel...

Het is alleen, dat ik gek ben op soepjes en per toeval op een linzensoep stuitte die ik móest proberen.
Déze rode linzen versie! 
In tegenstelling tot de traditionele "snert" of "erwtensoep" is deze soep lekker vullend, maar wel licht en fris ideaal voor de zomer!

Bron foto: Nutritionalnouk
Het is anders, maar zeker niet minder lekker, zelfs de kinderen vonden de soep erg lekker, maar ik zag de vraagtekens wel boven hun koppies toen ik vertelde dat er die avond rode linzen soep op tafel zou staan. 
Ze waren me al kwijt na rood...

Nu zijn linzen ook niet dingen die ik uit mijn jeugd ken of  die ik "vroeger" vaak heb gegeten, of überhaupt gegeten heb, het lijkt een beetje verloren te gaan, net als groenten die zo vergeten zijn. 

Nu heb ik daar een zwak voor, voor underdogs en dingen die niet in een boxje passen, voor vergeten dingen en zéker groenten. Vorige winter hebben wij als gezin elke maand (ik moet mijn kinderen wel enthousiast houden aan tafel) iets gegeten wat we nog nooit hadden gehad, of iets dat was vergeten! 
Denk aan pompoen, postelein, aardperen, pastinaak etc.
En zo aten we ook linzen die we allemaal verrassend lekker vonden, vaak doe ik door de chili nu  ook wat linzen... Zeker een tip! Gewoon uit blik.

Terug naar dit soepje, natuurlijk hoort de kop van dit blogje "Rode Linzensoep" te heten! Maar omdat ik de rode linzen net op groene spliterwten vind lijken, werd deze variant al vlug Zomer Snert! Vandaar!

Wat hebben we nodig:

  • 500 gr. H.o.H. gehakt in balletjes;
  • 300 gr. Rode Linzen (droog);
  • 3 Tenen knoflook fijn gesneden;
  • 275 gr. Wortels in blokjes;
  • 1 Rode Paprika in blokjes;
  • 1 Klein blikje Tomatenpuree;
  • 2x400 gr. Tomaten in blokjes (blik);
  • 1,5 ltr. Groentebouillon;
  • ½ bosje Lente ui in kleine ringetjes;
  • 2-3 tl. Paprikapoeder;
  • 1 tl. Chilipeper;
  • ½ tl. Komijnpoeder;
  • Zout/Peper naar smaak;
  • Zonnebloemolie of andere neutrale olie om in te bakken.
Zo gaan we te werk:

  1. Voeg olie samen met je knoflook en ui in een soeppan en bak deze glazig.
  2. Voeg je wortelen en paprika toe en bak deze eventjes mee.
  3. Bak nu ook je tomatenpuree eventjes mee, zodat het zure weg bakt.
  4. Voeg je tomaten in blokjes toe en je droge kruiden.
  5. Wanneer voorgaande bijna aan de kook is je bouillon toevoegen en terug aan de kook brengen.
  6. Was je linzen een paar keer met koud water en voeg deze toe aan je soep.
  7. Kook je soep ca. 45 min. roer zo nu en dan even goed door. Voeg meer bouillon toe wanneer je je soep wat minder stevig wilt.
  8. Halverwege de kooktijd van je soep voeg je je gehaktballetjes toe.
  9. Voor serveren wat lente uitjes toevoegen.
- Eet Smakelijk -

1 opmerking: