woensdag 24 september 2014

Foodblog Swap September - Citroencake

Alweer een maand voor het Foodblog Swappen om, waar blijft de tijd? Het gaat echt veel te snel, de herfst staat alweer voor de deur mijn favoriete seizoen. Maar jeetje gisteren begon de zomer nog...

Voor de maand September mocht ik gaan koken van het GE-WEL-DIGE blog van Tessa Pennings van Zoet en Verleidelijk jeeeetje wat heeft ze me het moeilijk gemaakt zeg, wat staan daar lekkere receptjes op, écht iedereen moet eventjes een kijkje nemen en iets lekkers maken, dus ja ook jij!

Omdat mijn vader nog steeds ziek is en ziekenhuisbehandelingen krijgt zit uitgebreid bakken en koken er (nog) niet in, receptjes volgen gaat nog steeds niet, ik krijg mijn hoofd er gewoon niet bij.

Toch vond ik iets wat ik móest gaan maken, namelijk Citroencake! Ik wou zo graag iets voor mijn vader bakken (die is verzot op cake) en toen kwam ik dit receptje tegen! Het heeft zo moeten zijn deze maand dus dat ik werd gekoppeld aan Tessa.

Ik maakte dit receptje in de avond vandaar de wat donkere foto's maar écht, nee serieus, dit is zó lekker! Fris niet BAM citroen maar subtiel en dan met die zachte cake, eerlijk, te lekker! Echt go-de-lijk....



Voor de oplettende foto begluurder...

Ik was natuurlijk onwijs ongeduldig en met het lossen van de cake uit het blik, want ik brak hem bijna....BIJNA... niet helemaal, vandaar die scheuren, maar de smaak was er niet minder om!

Ingrediënten:


  • 75 g zachte boter;
  • 125 g fijne kristalsuiker;
  • 150 g zelfrijzend bakmeel;
  • 2 tl bakpoeder;
  • 2 eieren;
  • 1 el lemon curd;
  • 2 ½ el volle melk;
  • 1 citroen;
  • 2 el kristalsuiker.

Bereiding:
    • Verwarm de oven voor op 180°C. Vet de cakevorm in en bekleed de binnenkant met bakpapier.
    • Rasp de citroen en pers hem uit.
    • Klop in een grote kom met een elektrische handmixer de boter en fijne kristalsuiker tot een zeer lichte en luchtige massa (dit kan best 10 minuten duren).
    • Voeg het zelfrijzend bakmeel, bakpoeder, eieren, lemon curd, melk en citroenrasp toe. Klop alles kort maar goed door, tot alles goed is vermengd.
    • Giet het mengsel in de cakevorm en bak gedurende 40-45 minuten. Een satéprikker die erin wordt gestoken moet er schoon uitkomen. De cake wordt redelijk donker, maar dit is niet erg. 
    • Verwarm intussen het citroensap en 2 el kristalsuiker in een steelpan. Blijf roeren tot de suiker gesmolten is. 
    • Schenk het warme sap over de warme cake in de vorm. 
    • Laat de cake helemaal afkoelen en serveer. 
    Voor de maand September ging Sanne van bioteaful aan de slag met mijn blog, ben benieuwd wat ze heeft gemaakt.
  • 1 opmerking: