zaterdag 12 oktober 2013

Runderstoof

Niets lekkerder als met de herfst en zeker in de winter, je huis te vullen met de geur van een ovenheerlijke stoof! Echt.... ik houd het er zo van, als het buiten guur is en het regent pijpenstelen, je huis heerlijk vullen met de lucht van een goeie stoof en heerlijk bezig zijn in de keuken!

Bron foto: Jamie Oliver


In het neuzen tussen mijn kookboeken viel mijn oog op de favoriete stoof van Jamie Oliver's vrouw Jools! Dit is haar favoriete stoofschotel en ok, ik geef het toe, hij is ook super heerlijk kan ook niet anders met zo'n man, in het recept staat dat hun kindjes het ook heerlijk vinden en ja ik was natuurlijk meteen om, ik moest dit maken...

Het leuke van dit recept vind ik, is dat er niet "gebruikelijke" ingrediënten inzitten, zoals aardperen en pastinaak! Dat maakt het ook stukken leuker om mensen uit te nodigen om te blijven eten!!!

Ingrediënten


  • olijfolie
  • 1 klont boter
  • 1 ui
  • 1 handvol salieblaadjes
  • 800 gram runderstooflappen
  • bloem
  • zeezout en peper
  • 2 pastinaken
  • 4 wortelen
  • 1 handvol aardperen
  • 500 gram kleine aardappeltjes
  • 2 el tomatenpuree
  • 0,5 fles rode wijn
  • 3 dl runder- of groentebouillon
  • 1 geraspte citroenschil
  • 1 handvol rozemarijn, alleen de naaldjes
  • 1 teen knoflook
  • 0,5 muskaatpompoen

Bron foto: Jamie Oliver


Bereiden

Verwarm de oven voor op 160 graden. Doe een scheut olijfolie en een klontje boter in een braadpan. Bak hierin de uitjes en salieblaadjes 3 tot 4 minuten. Haal de stukken vlees (5 cm) door een mengsel van bloem, zout, peper en doe ze met alle groenten, aardappelen, tomatenpuree, wijn en bouilon in de pan. Roer er royaal zwarte peper en een beetje zout door. Laat de hele zaak tot de kook komen, leg het dekstel op de pan en zet hem in de voorverwarmde oven tot het vlees goed gaar is (3 a 4 uur). Je kunt het testen door een stukje vlees plat te drukken. Als het makkelijk uit elkaar valt, is het klaar. Als het klaar is, kun je de stand verlagen naar 110 graden tot je het nodig hebt.
Meng de citroenrasp, de gehakte rozemarijn en de knoflook door elkaar en strooi dit mengsel vlak voor het eten over de stoof heen.
Serveren met lekker warm brood.

- Eet smakelijk!!! -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten