dinsdag 4 februari 2014

With love ham-kaas taart! (Recept voor Valentijn)

Ik ben gek op witlof of zoals we hier thuis zeggen "with love" niet rauw, helaas, tot ongenoegen van mijn lief, want die vind het vooral rauw het lekkerst!

Gelukkig vinden de kinderen het ook heerlijk, gekookt met een sausje, uit de oven met ham en kaas, maar vooral déze variant, als een taart! (ook hun vinden rauw niet zo'n succes)...

Ik vind het altijd wel grappig om met valentijn "iets" te doen, geen cadeau's of kaarten of speciaal aangeschafte prullen waardoor je huis in no time in een plaatselijke schiettent veranderd, maar zoals dit...with love of door een lekkere cake, ik laat altijd wel mijn naasten juist op deze dag weten dat ik van ze hou ennuh liefde gaat door de maag toch?

Mocht jij ook dol zijn op deze groente, lees dan vooral eventjes verder ennuh maak hem gewoon! Laat weten wat jij ervan vond/vind! 



Ingrediënten:


  • 1 el. boter;
  • 6 plakjes bladerdeeg voor hartige taart (diepvries);
  • 1 eiwit;
  • 4 stronken witlof;
  • zout en peper naar smaak;
  • 4 plakken schouderham;
  • 4 plakken jong belegen kaas of leef je uit in variant;
  • 1 el. appelstroop (huh? écht? ja heus geloof me, LEKKER);
  • 1 Granny Smith appel;
  • 1 Zakje salade (ijsberg of babyleaf);
  • 50 gr. Gepelde walnoten;
  • 4 el. Naturel dressing.
Bereidingswijze:

  1. Verwarm je oven voor op 200°C. Vet je springvorm in. Bekleed vervolgens de bodem met deeg (prik er wat gaatjes in, zodat evt. stoom kan ontsnappen).Bak hem in ca. 15 min. goudgeel, bestrijk hem dan met losgeklopt eiwit en bak hem daarna in 5-10 min. goudbruin! Haal hem vervolgens uit de oven en laat eventjes staan.
  2. Halveer de stronkjes witlof in de lengte en kook ze in 7 min. gaar. Druk het vocht eruit. (ik draai ze altijd even in de sla-centrifuge). Breng op smaak met zout en peper. Omwikkel ze met de gehalveerde ham en kaas plakjes en leg ze in je bakvorm. Sprenkel er appelstroop over en zet nog eventjes terug in de oven voor ca. 5 min.
  3. Meng je sla met in luciferdunne gesneden appel, dressing en walnoten.
  4. Snijd je taart in 8 puntjes en serveer met je salade!
Eet smakelijk! Ben benieuwd wat jullie ervan vonden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten