woensdag 15 juli 2015

Bapao met Kipsaté

Een heerlijk donzig balletje, smakelijk gevuld, wie is er niet dol op?

Bapao (of zoals mijn neefje het vroeger lieftallig noemde en hier in de familie is blijven hangen, een broodje papa auw)

Bron foto: casadibatavia
Toen ik bedacht, nadat ik een tweetal supermarkt zakjes met deze bolletjes in de magnetron stopte, om ze eens zelf te gaan maken, dacht ik dat dit een heel ingewikkeld en dus behoorlijk indrukwekkend proces zou gaan worden...

Maar, er is eigenlijk geen lol aan te behalen wat betreft ingewikkeldheid, want echt het is echt heel makkelijk zelf te maken, ik moest alleen op zoek naar een stoommandje, nou dat vind deze bakster echt heeeeel erg verschrikkelijk om voor iets voor in de keuken te shoppen! Ik vond er trouwens 1 (maar er waren heeeeel veel soorten en maten) in Beverwijk in de Asia supermarkt. Just to let you know!

Goed! Op naar het receptje...
Lees mee en ontdek dat het echt niet moeilijk is! 
Ik maakte trouwens een variant met kipsaté, maar zal voor de mensen die dit leuk vinden, nog een tweetal receptjes plaatsen voor een andere vulling!

Ingrediënten (kipsaté vulling):

Voor het brooddeeg:

  • 1 Zakje, gist (7 gr.);
  • 1 el. Suiker;
  • 2 el. Zonnebloemolie;
  • 375 gr. Bloem (patent);
  • 175 ml. Lauw-warm water.
Voor de vulling:

  • 1 Ui, fijngesnipperd;
  • 1 Kipfilet gepocheerd en geplozen;
  • 5 el. Dikke satésaus (receptje hier op Miss Baksel of anders);
  • 3 Lente uitjes in ringetjes.
Bereiding:

  1. Meng je gist, water, suiker en olie goed door elkaar. Voeg vervolgens langzaam je meel toe.
  2. Kneed het deeg tot een stevige bal en leg deze in een licht ingevette kom. Laat afgedekt minimaal een uur rijzen.
  3. Fruit je ui in een koekenpan mooi glazig, voeg toe aan je satésaus. Bak vervolgens je kip bruin (ik deed dit toen ik de kip al geplozen had, maar kan ook nog als je gepocheerde kip nog in elkaar zit) en voeg ook toe aan je satésaus. Laat de vulling volledig afkoelen!
  4. Vorm van je deeg balletjes, ongeveer zo groot als een pingpongbal. Rol dit vervolgens uit tot een rond plakje.
  5. Schep je vulling in het midden van je ronde schijfjes. Vouw deze vervolgens goed dicht.
  6. Stoom je broodjes in ca. 20 gaar.
KLAAR! Nou zie je wel hoe simpel? Ik garandeer je een hit op je volgende feestje!



Voor een vulling van gehakt:

  • 300 gr. Gehakt;
  • 1 Ui;
  • 1 teen Knoflook;
  • 2 tl. Azijn;
  • 2 tl. Ketjap;
  • 2 tl. Gember;
  • 2 tl. Suiker;
  • 2 el. Bouillon.
Voor een andere kip variatie:

  • 300 gr. Kip geplozen;
  • 1 Ui;
  • 1 teen Knoflook;
  • 2 tl. Azijn;
  • 2 tl. Ketjap;
  • ¼ tl. Djintan (gemalen komijn);
  • 2 tl. Gember;
  • 2 tl. Kerriepoeder;
  • 2 tl. Suiker;
  • 2 el. Bouillon.
- Eet Smakelijk -

2 opmerkingen:

  1. Wist je dat ze daar bij die Toko in Beverwijk ook bapaomeel hebben voor mooie hagelwitte bapaotjes. Recept blijft hetzelfde!
    Groetjes Femke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Femke, wat leuk dat je reageert. Joh dat wist ik niet, ga ik eens naar op zoek bapaomeel, bedankt voor de tip!

      Verwijderen